Iskolapadon táncoló diákok: így lelkesít egy amerikai tanító
Különleges módszert gyakorol évek óta egy amerikai tanító a diákok mozgására, tanulásra motiválására. Mindenki jól érzi magát a következő tánc és ének közben.
Különleges módszert gyakorol évek óta egy amerikai tanító a diákok mozgására, tanulásra motiválására. Mindenki jól érzi magát a következő tánc és ének közben.
A diákok már alsós korukban azt hallják, hogy „ha ezt már most nem tudod teljesíteni, akkor az érettségin mi lesz veled” - Balatoni József történelemtanár, a Felelős Szülők Iskolájának szakértője, ismertebb nevén Jocó bácsi, aki szerint hatalmas nyomás van a gyerekeken, „az érettségit 8-12 éven keresztül misztifikálják, mint a különféle gonoszt a mesékben, aki majd eljön, és elviszi őket, körülbelül így kezelik az érettségit is”. Jocó bácsi mesélt az Eduline-nak többek között a gyerekek és a szülők kapcsolatáról, az ehhez is kapcsolódó - a Felelős Szülők Iskolájával közösen rendezett - előadásaikról, valamint az oktatás problémáiról is.
Van egy alapítvány, amelynek tagjai járják az ország középiskoláit és rendhagyó matematikaórákat tartanak. Ennek hatására az egyik budapesti gimnáziumban már kísérleti osztály is működik.
Logikai gondolkodást segítő játékkal fejleszti diákjait egy Komárom-Esztergom megyei tanár.
Valamiféle kulturális sokk kell ahhoz, hogy a középiskolások elhiggyék, az irodalom egy élő dolog - véli Szabó Roland, az érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium magyar-történelem szakos tanára, aki éppen ezért két-három napos verseket is bevisz irodalomóráira, lefújva ezzel a port az irodalomról. A pedagógus az Eduline-nak adott interjúban úgy fogalmazott, "az nem irodalomtanítás, hogy a tanár bemegy, elmondja a tananyagot, aztán visszakérdezi dolgozatíráskor", az irodalmi műveket pedig nyugodtan ki lehet emelni abból a korból, amelyből származnak.
A gerendási általános iskolás tanára egyetlen diákja miatt tanulta meg a Braille-ábécé használatát.
"Jókait és a Bánk bánt levenném a kötelezők listájáról, Az ember tragédiájának is csökken a népszerűsége, izgalma, olvashatósága. A Csongor és Tünde is teljesen élvezhetetlenné vált a középiskolások zöme számára" - mondta az Eduline-nak adott interjújában Fenyő D. György, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola tanára, a Magyartanárok Egyesületének alelnöke, aki szerint most a lassúságot, a figyelmes, az elmélyülő olvasást kell megtanítani.
"Végre tényleg értékelni kell azokat, akik tanítanak" - mondja Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke, aki vendégszerzőnknek adott interjúban a tankönyvek és atlaszok sorsáról, az érettségiről is beszélt, és persze arról, hogy mi választja el a XIX. és a XXI. század oktatását. És hogy milyen érzés egy lelőtt amerikai repülőgép alumíniumdarabjából készült vietnámi fésűt a kezébe fogni.
A Kossuth Klubban találkoztam Miklósi Lászlóval, a Történelemtanárok Egyletének elnökével. Még le sem ültünk, már olyan lelkesen mesélt, mintha csak egy iskolai lyukasórán lennénk. Lendületesen beszélt arról, miként került a pályára, milyenek voltak a rendszerváltó évek. És persze valamivel kevéssé lelkesen arról, hogy ma milyen. Vendégszerzőnk, Maróti Zsolt Viktor interjúja.